En krönika om SM 2010

Jag vet, jag vet. Jag har sagt till folk att jag skulle göra en krönika av SM men på något sätt har jag lyckats med bedriften att dra ut på tiden tills nu. Dags för en krönika om det bästa SM någonsin.

 

Årets SM kan nog rankas som det bästa SM som har någonsin spelats sett till kvalitet på spelet och spelarna.  Dessutom fick vi skåda SM:s största skräll då när VRMC tog sig hela vägen till guldet, det historiska första för laget.

 

Vi har en sorts förkärlek till att hålla på det sämre laget och hoppas på att laget ska slå de större lagen. Ungefär samma som när vi höll på Grekland i EM 2004, Millwall i FA-cupen 2004 och Norge i hockey- VM 2010. Vi vill alltid se de stora lagen floppa rejält så vi kan såga dem rejält. Det märktes direkt att publiken har tagit VRMC till sina hjärtan, under matcherna höll publiken på detta skrällag VRMC.

 

Det är vad VRMC lyckades med årets SM, De kom till SM totalt hånade och utskrattade. Jag citerar mig själv ”Laget får sikta på att försöka hålla ner siffrorna till och med kämpa extra för att kunna få göra mål. Vinner de en match så måste det ses som tidernas största skräll.”

 

Jag kan lugnt säga att jag åt upp mina ord, och lite till. Folk roade sig med att mobba mig Ganska kul att jag kunde ha så fel. Men jag bjuder på det!

 

De har fått ihop ett lag av rätt mix, några tog på sig grovjobb medan de andra fokuserade på att producera. Dagens topplag har för många fixstjärnor som bara vill framåt och spelar i ett för högt tempo. Låt mig ta en match till exempel, finalen mellan ÖDIBF och VRMC. ÖDIBF är känt för sitt aggressiva och fysiska spel som är en mardröm för de flesta motståndarna. Men VRMC svarade med att dra ner på tempot och spela riktigt klokt. VRMC hittade ett motmedel mot ÖDIBFs aggressiva spel medan ÖDIBF såg riktigt desperata ut så att det nästan såg komiskt ut.

 

ÖDIBFs coach Jimmy Borg gjorde några matchavgörande tabbar, enligt mig själv, under sin coachande. Ett exempel, den idiotiska utvisningen av Andreas Paulsson i slutmintuerna gjorde så att ÖDIBF fick spela med en man mindre slutet av matchen å de låg under med bara ett mål…

 

En miljonkronorsfråga; Vad skulle en duktig coach göra när ens lag ligger under med ett mål i en final när det är ett par minuter kvar av matchen? Dra sig tillbaka och försvara sig? Attackera framåt och ta mer risker än normalt? Borg skulle svara på den förstnämnda och går miste om en miljon. För att det var precis vad ÖDIBF gjorde. De hade Israelsson, känd för sina formula1-lungor, och Cosic, känd för sin vinnarskalle, på planen. Jag satt på läktaren och var säker på att de skulle pressa VRMC rejält och punktera matchen totalt. Men icke, de stod och försökte försvara sig istället. Så straffade det sig direkt, VRMC gjorde ännu ett mål.

 

Men, att VRMC vann hela SM är bra för dövinnebandyn, tycker jag. Så vi inte behöver se Hephatas eller ÖDIBFs dominans, motsvarande Real Madrid och FC Barcelona.

 

Så, låt oss se fram emot nästa SM som spelas i Härnösand. Jag hoppas att jag får se VRMC igen i nästa års upplaga av SM, även några nya lag. Det pågår faktiskt ett rykte om ett nytt lag. Om det stämmer får vi låta tiden utvisa.

 

/ Stumboll


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback